neděle 30. listopadu 2014

Báječné bramborové placky


Dnes máme rodino-sousedské setkání u rodičů, již několik let po sobě rozsvěcujeme na vysokém stříbrném smrku u rodičů na zahradě světýlka se začátkem Adventu. Letos mě táta požádal, zda bych neupekla bramborové placky. Není to nijak slavnostní jídlo, spíš naopak, ale je to rozhodně jídlo domácké a navíc bramborové placky, někde také lokše, mám spojené se vzpomínkami na moji milovanou babičku Aničku. Kdykoliv jsme se s bratrem vraceli z nějakého výletu, z letního tábora, z lyží, babička se ptala, co nám má uvařit na přivítanou. Bramborové placky rozhodně patřily mezi naše nejčastější odpovědi. Jedli jsme je s kysaným zelím, ale ještě častěji s brusinkami, které babička vždycky na sklonku léta zavařovala.



Co budete potřebovat:

1 kg brambor
100 – 150 g hladké mouky
50 g polohrubé kukuřičné mouky
Sůl
50 -100g sádla




Uvařte brambory ve slupce, já volím obvykle brambory typu C, které se svým složením podle mě nejlépe hodí právě na bramborové placky. Vařené brambory oloupejte a buď nastrouhejte na struhadle s jemnými oky, nebo prolisujte na vál. Důležité je pracovat rychle, aby brambory při přípravě těsta byly stálé co nejteplejší. Posypte je hladkou moukou (přes síto) a zpracujte. Přidejte kukuřičnou mouku a sůl a znovu důkladně zapracujte.

Z těsta udělejte váleček nebo bochánek, uštipujte kousky a na pomoučeném vále z něj válejte tenké placičky. Ty opečte ideálně na litinové plotýnce, ale v dnešních moderních kuchyních si nejspíš budete muset poradit i bez ní, takže můžete péct placky buď na sucho na pánvi nebo přímo na sklo-keramické desce, jako to dělám já. Sice je pak úklid náročnější, ale výsledek stojí za to. Jakmile jsou placky pečené, potřete je mašlovačkou rozpuštěným sádlem.  

Maminka se dnes na nákupu pohoršovala, když jsem kupovala sádlo a dožadovala se, zda by nebylo možné je nahradit něčím méně kalorickým… Tak tedy, milé dietářky, nedalo, v tomto případě je prostě sádlo nezbytností!



I když jsem dnes placky pekla ze dvojité dávky, jsem si jistá, že jich stejně jako nikdy nebude dost! U nás doma je servírujeme se zavařenými brusinkami a jsou vždycky naprosto báječné!


Žádné komentáře:

Okomentovat