úterý 18. listopadu 2014

Katčina mrkvová polévka se zázvorem (nejen) pro jogíny


Nevím sice, proč to tak je, ale na většinu věcí jdu tak nějak "vědecky". Sotva jsem otěhotněla a už jsem měla přečtenou Velkou knihu o matce a dítěti od A do Z, jakmile jsem si přivezla domů čtyřnohý chomáček chlupů, který ještě ani neslyšel na jméno a dělal loužičky po celém domě, na mém nočním stolku se začaly vršit knížky o výchově psů (bez zvláštního efektu, mimochodem), teď se na mém nočním stolku mísí kuchařky, knihy o běhání a o tom, jak správně cvičit jógu. Dovedete si představit to nadšení, když jsem objevila knížku Kuchařka podle jógy? Z té jsem se mimo jiné dozvěděla, že jsem energetický typ a jedním z receptů doporučovaných pro ty, co podobně jako já cvičí jógu, aby dosáhli klidu (Neptejte se mě, jak se mi to daří!), je tahle mrkvová polévka. Nevím, jak to funguje z jogínského hlediska, ale v podzimně lezavých dnech dnech jako je ten dnešní, mi tahle polévka rozproudí  krev v žilách!


Co budete potřebovat:
(Původní recept jsem si trochu upravila, protože některé ingredience, zejména koření, bychom obtížněji sháněli. Jsem si ale jistá, že výsledek je přesto báječný!)  

  • 300 g mrkve
  • 150 g brambor
  • 20 g čerstvého zázvoru
  • 500 ml zeleninového vývaru
  • 1 polévkovou lžíci přepuštěného másla neboli ghí
  • 1 polévkovou lžíci medu
  • pár lístků citrónové trávy
  • 150 ml kokosového mléka
  • sůl
  • pepř
  • koriandr 

Očistěte mrkev a pokrájejte ji na kolečka silná cca 1 cm. Oškrábané brambory nakrájejte na malé kostičky a oloupaný zázvor na drobno.

Přepuštěné máslo se nepřipaluje tak rychle, ale pro jistotu do něj můžete kápnout trochu olivového oleje

V hrnci nechte prohřát zeleninový vývar. Ve woku rozehřejte přepuštěné máslo, nasypte do něj zázvor a poduste ho cca 2 minuty. Pro Zuzanku (a jiné méně zkušené kuchařky) ještě několik slov k přepuštěnému máslu: Máslo si nechte při mírné teplotě rozpustit v mikrovlnce nebo na plotně a pak nechte znovu ztuhnout. Takto upravené máslo pak můžete skladovat v lednici jako máslo normální. A proč se máslo "přepouští"? Když použijete přepuštěné máslo, nebude se vám , jak věděly už naše babičky, připalovat, což speciálně u relativně pomalého restování zázvoru oceníte. Pokud se přesto obáváte, aby se máslo pod zázvorem nepřichytilo, můžete do něj kápnout trochu olivového oleje. Přepuštěné máslo lze použít také při výrobě Katčina báječného bylinkového másla, tam zase oceníte, že se jednotlivé přísady  přidané do přepuštěného másla rovnoměrně spojí. 

Poté přidejte mrkev a opět duste 2 až 3 minutky. Přidejte med, promíchejte, nechte vzájemně promísit, přilijte 2 naběračky vývaru, přiklopte a nechte dusit.

Na duši mě zahřála polévka už při samotné přípravě díky barvám a vůním použitých surovin

Do zbytku vývaru v samostatném hrnci vsypte brambory a nalámanou citrónovou trávu. Vařte do změknutí, mělo by to být asi 20 minut. Mezitím za občasného míchání duste mrkev a případně dolijte naběračku dvě vývaru.

Brambory polévku zahustí, aby byla opravdu vydatná,  kokosové mléko chuť celkové zjemní zázvor dodá příjemně pálivý ocásek.

Když brambory i mrkev změknou, přesuňte obojí do mixéru a rozmixujte na jemnou kaši. Vraťte na plotnu, vmíchejte kokosové mléko, osolte, opepřete  a polévku  můžete podávat. Ozdobte ji několika lístky čerstvého koriandru a bude úplně dokonalá, nebojím se říct... Báječná!

S touhle mrkvovou polévkou v bříšku musíte mít prostě "slunce v duši" i v sychravém deštivém podzimním dni, jako je ten dnešní :-)

Takže si dejte pár súrja namaskar neboli pozdravů slunci a pak... Dobrou chuť a Namaste!

Žádné komentáře:

Okomentovat