úterý 22. září 2015

Katčina houbová omáčka



Recept na houbovou omáčku neboli houbovku mám po babičce Aničce. Zcela výjimečně ji babička připravovala i s plátky hovězí pečeně, ale v průběhu let se z naší rodinné houbovky stalo jídlo ne sice vegetariánské, s tím se hovězí vývar či vývar z morkových kostí neshodoval, ale alespoň jídlo bezmasé. A jsem samozřejmě skálopevně přesvědčená, že je to ta nejbáječnější houbovka pod sluncem nejspíš taky proto, že se k ní váží vzpomínky na moje dětství. V rámci pravdivosti příběhu ovšem musím přiznat, že až do svých osmi let jsem sice babičinu houbovou omáčku milovala, ale moje babička mi z ní vždycky musela na talíři "vypreparovat" všechny ty houby!


Co budete potřebovat:
  • samozřejmě houby, nejlépe hřiby pravé nebo podubáky
  • 1 l hovězího vývaru nebo vývaru z morkové kosti
  • 300 ml smetany
  • 250 ml smetany zakysané
  • 3-4 polévkové lžíce hladké mouky
  • sůl 
  • 7 kuliček pepře
  • 3 bobkové listy
  • 7 kuliček nového koření
  • špetku tymiánu
  • 1 polévkovou lžíci octa


Vývar, ať už poctivý hovězí nebo z morkové kosti, obvykle mám vždy v mrazáku, takže s jeho přípravou se při vaření houbovky nemusím zdržovat a právě proto patří mezi moje oblíbené "rychlé" recepty. 

Do litinového hrnce nalijte vývar a přidejte všechno koření. Ačkoliv ve vzpomínkách na dětství mám houbovou omáčku spojenou i s tím, jak jsme pečlivě vybírali  kuličky pepře a nového koření, případně lovili bobkový list až na talíři, já v posledních letech využívám vychytávku v podobě čajových sáčků. Do sáčku nasypete všechno koření a vložíte do hrnce a když je vývar hotov, zase vše snadno odstraníte.

Vývar s kořením nechte přejít varem a mírným varem pak zredukovat zhruba na dvě třetiny až polovinu svého objemu. Mezitím si očistěte a nakrájejte houby na plátky. V rendlíku rozkvedlejte smetanu a kysanou smetanu s hladkou moukou.

Odstraňte z vývaru koření a vmíchejte do něj metličkou smetanu s moukou. Postupně nechte za stálého míchání prohřát a zahoustnout, ale již nenechávejte znovu přejít varem. Přidejte nakrájejte houby  a za občasného míchání vařte stále těsně pod teplotou varu. Nakonec omáčku podle chuti osolte a můžete ji dokyselit lžící octa. Tady se řiďte chutěmi Vaší rodiny či strávníků. Někdo houbovku raději sladší jiný zase na kyselo.


Babička Anička k houbové omáčce vždycky chystala nadýchané kynuté knedlíky. 


Já se v posledních letech občas uchyluji k dietnější variantě v podobě rozbouchnutých brambor, tedy brambor uvařených ve slupce ve slané vodě. Před podáváním je na talíři "rozbouchnu" pěstí, v mém případě pěstičkou. Omáčka pak do nich pěkně nasákne. 

Tak dobrou chuť a budu ráda, když mi napíšete, jaká je ta "Vaše nejlepší" houbová omáčka!

Žádné komentáře:

Okomentovat